Kuba na Kubě

25.02.2020
Hlavní město Kuby - Havana

Díky své práci v naší Cestovní agentuře Jarošík mám každý rok možnost účastnit se famtripů od našich partnerských cestovních kanceláří. Tyto famtripy jsou pořádány především pro to, aby prodejci lépe poznali jak danou destinace, tak i ubytovací kapacity, které nabízí. Minulý rok jsem se zúčastnil celkem třech famtripů, z kterých ten nejpovedenější byl bezesporu na Kubu. Když se řekne Kuba, často si lidé jako první asociaci vybaví kubánský rum a doutníky, ale jak jsem mohl poznat, Kuba samotná toho skrývá mnohem víc.

Na Kubu jsem spolu se skupinkou dalších patnácti prodejců odlétal 25. 11. 2020 z Prahy. Let byl situován přes Curych a dále jsme již pokračovali přímým letem do Havany. Vřele doporučuji leteckou společnost Swiss Air Lines, jelikož jedenácti a půl hodinový let nám s touto leteckou společností rychle utekl. Výborné jídlo, pití, přístup personálu, ale i například deky a polštáře na spaní, dostatek místa na nohy a především klidný průběh letu, to vše přispělo k velké spokojenosti všech pasažérů na palubě letadla.

Program našeho famtripu byl následující - první 3 dny v Havaně a poté přejezd do Varadera, kde nás čekalo dalších 5 dní.

Havana

• 1. Den

První den jsme kvůli příletu v pozdních večerních hodinách nestihli nic než se ubytovat v hotelu Melia Cohiba, dojít si na první společnou večeři, kde jsme mohli ochutnat první speciality místní kuchyně, a poté znaveni po dlouhém letu odešli spát.

• 2. Den

Druhý den jsme se vydali s naším průvodcem Raúlem (Kubánec, který se druhým rokem sám začal učit češtinu a dokázal se s ní již velmi dobře domluvit) na první fakultativní výlet a to do oblasti Pinar del Río. Tato oblast je známá především díky svým tabákovým plantážím a farmářskému stylu života. Čím více jsme se této oblasti přibližovali, tím více jsme poznávali pravou tvář kubánského venkova. Místo aut, jsme míjeli koňské povozy, občas kolem nás projel někdo na kole, avšak povozy tažené koňmi, či voly převažovaly. Cesta trvala necelé 2 hodiny, během kterých nám Raúl sdělil spoustu zajímavých informací o tom, jaké je to žít na Kubě. Zaujalo mě především to, že pokud člověk nemá peníze na vlastní auto, a je zaměstnaný, může mu auto zajistit stát, ale daný člověk je poté povinen zastavit a svézt každého stopaře, pokud nemá v autě obsazena všechna místa. Naším prvním cílem byla rodinná farma, která se specializovala na výrobu doutníků. Čekala nás exkurze farmou, kde jsme poznali postup výroby proslulých kubánských doutníků od zasazení semínka až po konečnou distribuci hotových doutníků. Na závěr jsme si mohli doutníky, vyrobené z nejlepšího tabáku na světě - Cohiba, zakoupit. Další zastávkou bylo údolí Viňales, kde jsme krom krásných panoramatických výhledů viděli i krásné krasové jeskyně a Jeskyně indiánů, ve kterých jsme absolvovali krátkou komentovanou plavbu podzemní řekou. Poté nás čekal návrat na hotel Melia Cohiba.

Domy v Havaně
  • 3. Den

Další den nás již čekala panoramatická prohlídka hlavního města Kuby - Havany. Viděli jsme všechny historické památky a významná místa Havany. Od Náměstí Revoluce, přes Kapitol až po pevnost Morro, kde jsme absolvovali oběd. Všechny památky, které jsme měli možnost během skupinové prohlídky vidět, byly opravu krásné a Raúlovy komentáře k nim velmi poučné a zajímavé. To co ve mně však zanechalo největší dojem následovalo až při volném hodinovém rozchodu. Místo toho, abych se vydal na místní trhy, jako zbytek naší skupiny, vyrazil jsem do místních postranních uliček, kde jsem poznal tu ,,pravou´´ Kubu. Oprýskané zdi polorozpadlých domů, ve kterých žijí na malém prostoru velké kubánské rodiny. Obchody s poloprázdnými regály, kde si člověk, když má štěstí, může vybrat ze dvou druhů salámu nebo sýru. Staří Kubánci posedávající na schodech svých domů v poloroztrhaném oblečení. Děti hrající si na betonovém placu před místní školou. Žádné multifunkční hřiště s koši na basketbal, brankami na fotbal a jiným sportovním vybavením. Jen beton a starý šišatý míč. Dala se se mnou do řeči učitelka, která měla nad dětmi dozor. Vyptávala se, odkud jsem, zda se mi tu líbí a byla velmi milá a usměvavá. Vyprávěla, že se jim na Kubě žije velmi dobře za nového režimu. Děti chodí bezplatně do školy, kde dostanou uniformy, práce je také dost. Ani v jedné její větě nebylo nic, na co by si stěžovala. Jaký to rozdíl oproti lidem u nás. V tu chvíli jsem si uvědomil, jaké prkotiny v životě řešíme a s čím vším jsme nespokojeni. I když máme téměř všechno. Po obědě nás čekala prohlídka prvního hotelu a tím byl hotel Tryp Habana Libre. Hotel byl situován kousek od historického centra Havany, tudíž je pro klienty ideálním výchozím bodem. Po prohlídce nás již čekal dvouhodinový transfer do oblasti Varadero.

Varadero

• 4., 5., 6. Den

Další dny byly ve znamení prohlídek ubytovacích kapacit v oblasti Varadero. Všechny hotely, které jsem měl možnost navštívit, byly dle mého názoru velmi pěkné, čisté a rozhodně bych je klientům doporučil. To nejkrásnější však byly místní pláže a tyrkysové moře. Dlouhé pláže s bílým pískem, které lemovaly místní národní stromy - palmy. Tyrkysové moře s pozvolným vstupem, které bylo i ve večerních hodinách vhodné k vykoupání. Z hotelů mě nejvíce oslovil hotel Las Americas, který se nacházel přímo u krásné písčité pláže, která byla obklopena vysokými palmami. Ubytováni jsme byli nejdříve v hotelu Melia Varadero, který byl svými službami a kvalitou jídla opravdu na vysoké úrovni, avšak celkový dojem poměrně kazila pláž, kde se u vstupu do moře vyskytovalo množství kamenů, a dokonce i betonové plata. Druhým hotelem, kde jsme měli možnost přenocoval byl hotel Grand Memories Varadero. Tento velmi rozsáhlý hotelový komplex ležel opět přímo na krásné písčité pláži, ve velké zahradě s velkým množstvím bazénů a barů. Opět hotel velmi odpovídající své kategorii. Možná malou kaňkou byl menší výběr jídel.

Západ Slunce Varadero
  • 7. Den

Sedmý den nás čekal výlet katamaránem na ostrov Cajo Blanco. Při příjezdu do přístavu jsme byli nemile překvapeni, když na nás místo velkého katamaránu čekala jen menší loď. Na druhou stranu jsme ji však měli celou jen pro naši skupinu, což se nakonec ukázalo jako výhoda. Při cestě na Cajo Blanco, která trvala přibližně 45 minut, jsme udělali krátkou zastávku u korálových útesů, kde jsme měli možnost užít si menšího šnorchlování a poté ještě jednu u na moři uměle vystavěné nádrže, ve které ji mohl každý z nás zaplavat s místními cvičenými delfíny. Tento zážitek jsem si s díky nechal uniknout, jelikož mi bylo cvičených delfínů v zajetí líto. Poté jsme již konečně dorazili na proslulý ostrov Cajo Blanco. Legendy o něm opravdu nelhaly. Čekalo na nás tyrkysově modré moře, s krásnými bílými plážemi, po kterých jsme se mohli vydat na několikakilometrovou procházku. Odvážnější z nás zašli i více do vnitrozemí, kde jsme narazili na volně žijící leguány a další živočichy. Na ostrově nás poté čekal oběd, kdy se servíroval čerstvý humr a další poklady moře. Ostrov Cajo Blanco jsme opusti asi po 3 hodinách a vydali se na plavbu zpět na Varadero. Po návratu do hotelu nás čekala ještě slavnostní galavečeře s členy místní spolupracující agentury, kteří se podíleli n organizaci tohoto famtripu.

• 8. Den

Poslední den jsme stihli ještě nakoupit nezbytné suvenýry, jelikož z Kuby se bez rumu a doutníku prostě neodjíždí a vydali se na letiště. Let zpátky trval kratší dobu a jelikož šlo o noční let utekl všem mnohem rychleji. Do Prahy jsem se vrátil načas, ve zdraví a pln zážitků a nových zkušeností, které jistě využiji při prodeji zájezdů do této úžasné exotické destinace. a můžete začít psát.

Dovolenou na Kubě bych doporučil opravdu každému. Své si zde najdou milovníci přírody, kulturních a historických památek, ale i milovníci odpočinkové dovolené, kteří preferují pohodu ve stínu pod palmami se skleničkou místního rumu a pravým kubánským doutníkem.

Před tímto famtripem jsem přemýšlel, jestli si zakoupit fotoaparát a nebo nový mobilní telefon s lepším fotoaparátem. Nakonec vyhrál IPhone XR a s kvalitou fotografií jsem naprosto spokojen. Tento a spoustu dalším mobilních telefonů se skvělými fotoaparáty můžete pořídit na Alze se slevou při využití našeho slevového kódu níže.