Krásy Slovinska ve 4 dnech

07.03.2020
jezero Jasna

PLÁN CESTY

Minulé léto jsme se s rodinou rozhodli navštívit Slovinsko. Neoslovili jsme žádnou cestovní kancelář, jelikož jsme nechtěli být omezováni programem a vše jsme si tedy organizovali sami. Na návštěvu Slovinska jsme vyhradili 4 dny.

1.den + cesta

Zvolili jsme dopravu autem, hlavně z důvodu lépe se dopravovat na Slovinsku po více místech. Naším prvním cílem bylo středisko Krajnska Gora, kde jsme si vybrali i ubytování v Jasna Chalet Resortu. Resort měl ideální středovou polohu k místům, které jsme měli v plánu navštívit. Při příjezdu nás velmi mile přivítal pan provozní, přesto, že jsme na místo dorazili o něco dříve, měl pro nás připravený apartmán a po sdělení základních informací k pobytu (snídaně i aktivit v okolí) nás ihned ubytoval. Apartmán byl opravdu krásný, moderně zařízený, v přírodním stylu. Vybrali jsme si ten s výhledem na hory a jezero, výhled na jezero Jasná a vrcholy Rušiča, Špik a další byl opravdu nádherný, pokud tam pojedu znovu, určitě zvolím stejné ubytování.

První den jsme se jen ubytovali a prošli okolí jezera, areál je poměrně rozlelý a nabízí možnost zapůjčení paddleboardu na jízdu po jezeře, kde je možné se také koupat, i když jsme tam byli v létě jezero bylo opravdu dost studené. Po procházce jsme si večer dali jídlo a poseděli u baru našeho ubytování, protože jsme byli unaveni z cesty a už se nám nikam nechtělo cestovat.

2.den

Další den jsme vstali poměrně brzy, abychom stihli vše co bylo v plánu. Hned po snídani jsme autem vyrazili směr Bohinjské jezero, cesta trvala asi hodinu od našeho ubytování. Při příjezdu jsme měli trochu problém s parkovacími přístroji, většina z nich nefungovala a ani místní, kteří jeli o víkendu s rodinou k vodě nevěděli co s tím, takže jsme auto nechali na parkovišti bez zaplacení, žádná pokuta naštěstí nepřišla. Lepší je zaparkovat někde blíže při vjezdu u infocentra, kde automaty fungovaly a v případě komplikace se dalo domluvit se zaměstnanci infocentra.

Když jsme konečně zaparkovali, obešli jsme jezero, i to samotné stačí, protože příroda je tam vážně kouzelná. Někteří lidé se koupali nebo plavili na paddleboardech, to bylo ale spíše pro otužilce, takže nic pro mě. Z Bohinjského jezera jsme se pěšky přesunuli na vodopád Savica, který je pokládán za nejznámější vodopád na Slovinsku, cesta k vodopádu nebyla nijak náročná. Vodopád je od Bohinjského jezera vzdálený asi 4 km a cesta pěšky trvala asi 40 min, je velmi dobře značená. Pro ty, kteří neradi chodí, dá se těsně před výstupem k vodopádu zaparkovat na malém přilehlém parkovišti, ale člověk tak přijde o spoustu krásných výhledů. U této přírodní památky se platilo vstupné asi 3 Eura. Na vrcholu bylo opravdu hodně lidí, takže pokud se člověk chtěl vyfotit u vodopádu sám byl to trochu problém, ale když chvíli počkáte, snad se vám to povede. Cestou zpátky už bylo poměrně chladno a stmívalo se, je to opravdu výlet skoro na celý den. Při cestě zpět jsme se zastavili na večeři v místní restauraci, pak už jen poseděli na baru a šli spát.

3. den

Třetí den jsme se po snídani vydali na jezero Bled, cesta trvala asi 40 minut a zároveň bylo v plánu navštívit i soutěsku Vintgar, která je od jezera vzdálená jen kousek. Jako první jsme zašli k soutěsce Vintgar, kde jsme platili vstup asi 4 Eura na osobu. Naučná stezka Vintgar je opravdu překrásná, určitě jedno z mých oblíbených míst na Slovinsku. Je to příjemná procházka po dřevěných chodníčcích a můstcích se spoustou vyhlídek a přírodních krás. Chodníky jsou opravdu úzké a tak se vzhledem k počtu turistů dost často tvořily zácpy. Vyšli jsme na druhé straně naučné stezky a poté jsme šli pěšky k hradu Bled, jen taťka se vrátil stejnou trasou soutěsky zase zpět pro auto. Procházeli jsme přes vesnice, ale nikde nebylo žádné značení trasy k hradu, proto jsme museli využít navigaci, občas nám pomohli místní, kteří byli strašně milí. Po 1,5 hodině cesty jsme konečně dorazili k hradu Bled. Bylo tam ale spoustu turistů, tak jsme na prohlídku nečekali a radši zašli do města na jídlo, už jsme měli vážně hrozný hlad. Okolo jezera byly restaurace dost obsazené, nakonec jsme zašli do nějaké grill restaurace, už si nepamatuji název, ale byla situována tak bokem od jezera, jídlo tam bylo moc dobré. Po obědě jsme pokračovali k jezeru Bled. Jezero Bled mě docela zklamalo, sice bylo krásné na pohled, ale všude spousta lidí a nikde nebylo volné místo na zaparkování, tak jsme se vrátili do Jasné a už si jen užívali krásné prostředí jezera a výhledů kolem apartmánů.

4.den

Poslední den, po snídani jsme se odhlásili z pobytu, pan provozní nám dal vybrat jednu z jejich tradiční čokolád jako suvenýr, což bylo moc milé a čokoláda byla opravdu výborná, pokud bych jela na Slovinsko ještě jednou určitě si tam nakoupím spoustu čokolády. Zároveň nám pan provozní doporučil, kam jet na rafty, bylo to jedno místo na řece Soča. Bohužel tyto aktivity je nezbytné zamluvit alespoň pár dní předem, na což nás pan provozní hned při příjezdu upozorňoval, ale my jsme to samozřejmě podcenili, takže jsme měli smůlu.

Zajeli jsme poblíž do města Kobarid a navštívili vyhlášenou tradiční restauraci Hiša Polonka. Určitě by se tam měl člověk zastavit, pokud je poblíž, jídlo bylo opravdu výborné. Z Kobaridu jsme zamířili do města Piran, které leží na Slovinském pobřeží a nabízí řadu historických památek a krásných výhledů na širé moře. Piran byla naše poslední zastávka na Slovinsku. Odtud jsme dále pokračovali do chorvatského Poreče...

UBYTOVÁNÍ

Na Slovinsku jsme bydleli pouze na jednom místě a toto ubytování mohu určitě doporučit.

ROZPOČET

Cesta vyšla zhruba na 73 500/5 osob, tedy 14 700/osoba, kompletně se vším.

(doprava+poplatky+dálniční známky, ubytování, strava, vstupy)

• Ubytování - 39 500 kč / 3 noci
  • Doprava - 10 000 Kč
  • Vstupy - 1000 Kč
  • Strava - 23 000 Kč

Vzhledem k tomu, že jsme se po celém Slovinsku dopravovali autem, velmi nám cestování ulehčila navigace TomTom GO, kterou jsme před cestou pořídili na Alze a vždy nás spolehlivě zavedla k cíli.